Saját írások

Reziliencia

Reziliencia Amikor úgy érezzük, hogy már nem működnek jól bevált megoldási stratégiáink, nem vezetnek célra megszokott viselkedésmintáink, amikor a dolgok megváltoznak körülöttünk, fontos, hogy rugalmasan tudjunk alkalmazkodni, hajlandóak legyünk változtatni gondolkodásunkon, és ne reagáljunk automatikusan. Ezt a képességet rezilienciának nevezzük.

A reziliencia a rezisztenciából és az inerciából létrehozott terminus, egyfajta „rugalmas megbirkózási” képességet jelent.

„A reziliencia az a mértéktartomány, amelyen belül az adott rendszer egyensúlyi állapotban marad a rá ható erőkkel szemben, illetve ha a külső erőhatás felborítja a rendszer belső egyensúlyát, akkor a reziliens szisztémák erre adaptívan reagálva képesek újra egyensúlyi állapotba kerülni. Ebben az értelemben a reziliencia mértékét az a külső erő adja, amely a rendszert arra indítja, hogy újraszervezze önmagát.” (Kollár József, Kollárné Déri Krisztina: Vízen járni)

Mindenkit érnek komoly traumák az életben: családtagok elvesztése, szerelmi csalódások, betegségek, a munkahely megszűnése - olyan helyzetek, amelyekre nem nagyon lehet felkészülni. Akkor derül ki, mennyire tud valaki jól megbirkózni egy ilyen eseménnyel, miután megtörtént.

A reziliens személyiség ilyenkor nem omlik össze, hanem

-          elfogadja a változásokat és előnyére fordítja azokat,

-          képes a határozott döntéshozatalra és felelősséget is vállal a választásaiért,

-          érdeklődéssel várja a jövőt, hogy az még mit tartogat számára.

Ezzel a képességgel bárki rendelkezhet, sőt fejleszteni is lehet rugalmasságunkat, hogy életünk viharaiban ne törjünk össze.

A rezilienciában sokat segít, ha van körülöttünk egy támogató családi, baráti közeg, de az is fontos, hogy ha bármilyen nehézség adódik életünkben, trauma ér bennünket, merjünk segítséget kérni szakembertől is.

Egy life coach például közreműködhet abban, hogy beazonosítsuk, melyek azok a viselkedésminták, megküzdési stratégiák, amelyeket jobb, ha már nem alkalmazunk, mert nem eredményesek, illetve melyek azok a lehetőségek, amelyekkel megfelelőbben reagálhatunk életünk eseményeire.

Kineziológiával pedig oldható a stressz, amit az adott esemény váltott ki, illetve semlegesíthetők az esetleges negatív érzelmek. A traumák és különösen a hozzájuk kapcsolódó rossz érzéseink olyan „lelki vakfoltot” hoznak létre, ami miatt döntéseinket nem tudjuk minden lehetőség figyelembe vételével, szabadon meghozni. A kineziológiai oldással ez a vakfolt felszámolható, szabaddá téve választásainkat.

-