Aktuális

Jó munkahely, rossz munkahely

Jó munkahely, rossz munkahely Sokan közülünk szeretnének dolgozni, de nem kapnak megfelelő munkát. Másoknak van ugyan állásuk, de nem elegendő a fizetésük. Persze olyanok is akadnak, akik eleget keresnek, mégsem elégedettek a munkahelyükkel. De vajon mi hiányzik nekik? Erre ad választ Gary Chapman és Paul White könyve, A munkahelyi elismerés 5 nyelve, ami hasznos olvasmány lehet munkavállalóknak és munkaadóknak egyaránt.

 

Gary Chapman Egymásra hangolva. Öt szeretetnyelv a házasságban című, itthon 2002-ben megjelent könyve mintájára dolgozta ki szerzőtársával a munkahelyi elismerésre vonatkozó nyelvek modelljét.
 
Ők is felfigyeltek ugyanis arra, hogy téves az a vélekedés - noha máig népszerű a cégvezetők körében -, hogy a munkaerő megtartásában az anyagi kompenzáció és a különböző juttatások számítanak leginkább. Az írók több felmérésre hivatkozva állítják, hogy sokan nem a magasabb fizetés, hanem inkább a munkahelyi elégedettség mértékének, remélt növekedése miatt váltanak munkahelyet.  A kutatók szerint ahhoz, hogy jól érezzük magunkat egy munkahelyen, például ezeknek kell teljesülnie:
 
-          A munka összetettsége (minél komplexebb, annál nagyobb az elégedettség)
-          Anyagi juttatások
-          Jó munkakörülmények
-          Elismerés
-          Lehetőség a képességek és a tehetség kibontakoztatására
 
Az anyagiak tehát fontosak, de nem kizárólag ezek számítanak.
 
Chapman és White öt „nyelv”-be sorolta azokat a „dialektusokat”, amelyek mindegyike „zene füleinknek” munkahelyi környezetben. Van, akinek az ötből csak az egyik fontos, van, akinek egyszerre többre is szüksége van, hogy elégedettnek érezze magát és elkötelezett legyen vállalata iránt.

1.       Elismerő szó
 
Az a munkavállaló, akinek ez a „nyelve”, akkor érzi megbecsültnek magát, ha teljesítményét szavakkal is méltatják. Akár a kliensei, akár a kollégái, akár a főnökei. Van, aki már attól is jól érzi magát, ha e-mailben megdicsérik, van, aki inkább annak örül, ha négyszemközt ismerik el a munkáját, de olyan ember is akad, aki szeretné, ha nagy nyilvánosság előtt, mondjuk egy évzáró rendezvényen emelnék ki a többiek közül. Természetesen az is számít, hogyan. Nem mindegy, hogy csak „üres szavakkal”, általánosságban dicsérik vagy konkrétumok is elhangzanak, hogy miért „nélkülözhetetlen” a munkája a cégnek.
Sajnos nagyon sokszor tapasztalható vállalatoknál, hogy „fejétől bűzlik a hal”, vagyis ha maga a főnökség nem képes ilyen módon tudtára adni a beosztottaknak a megbecsülését, gyakran a kollégák sem képesek értékelni egymás munkáját, a felhalmozódó feszültség pedig végül az ügyfeleken csattan, akiknek unott, frusztrált, nem ritkán agresszív munkatársakkal kell találkozniuk. Könnyen belátható, mennyire érdeke lenne maguknak a cégvezetőknek növelni – akár az elismerés nyelvével – az alkalmazottak komfortérzetét és ezzel elkötelezettségét, hogy az egész vállalat társadalmi megítélése javuljon!
 
2.       Minőségi idő
 
A szerzők szerint ez az az idő, amikor teljes odaadással figyelünk a másik személyre. Ennek egyik változata, amikor két ember megértő beszélgetést folytat, nyugodt, baráti környezetben osztják meg egymással gondolataikat. Munkahelyi környezetben tehát egy beosztott nyugodtan megoszthatja véleményét, elképzeléseit főnökével, anélkül, hogy bármilyen retorziótól tartania kellene. A vezető pedig nem telefonál, újságot olvas vagy éppen szerződéseket ír alá közben.
De minőségi időnek számít az is, ha a kollégák olykor-olykor elmennek együtt vacsorázni.
 
3.       Segítő kéz
 
Vannak olyan emberek, akik akkor érzik megbecsültnek magukat egy munkahelyen, ha kollégáik segítenek nekik, amikor elakadnak feladatuk megoldásában. Sajnos ez sem mindenhol természetes. Hányszor előfordul, hogy inkább gáncsolják egymást a munkatársak, kihasználják a másik gyengeségét, hogy előbbre jussanak!
Természetesen ez a nyelv akkor működik igazán, ha segítségünk önkéntes, nem kényszeredett, és az sem árt, ha kollégánkat megkérdezzük, valóban szüksége van-e támogatásra.
 
4.       Figyelmes ajándék
 
Talán meglepő, hogy a szerzők az 5 párkapcsolati szeretetnyelvből ezt is átültették a kollegiális helyzetekre. Ám arra hívják fel a figyelmet, hogy itt nem pénzbeli juttatásokra gondolnak. Az ajándékozás két kulcskérdése a kinek és a mit. Egy személyre szabott kedvességből, aminek a megajándékozott valóban örül, az derül ki, hogy a kollégák igazán ismerik, odafigyelnek rá és tudják, mit szeretne.
 
5.       Elismerő érintés
 
Talán ez a legkönnyebben félreérthető nyelv, ezért óvatosan kell alkalmazni. De van, aki csak ebből érzi, hogy szeretik a kollégái. Egy határozott kézfogás vagy egy gyengéd vállveregetés univerzális nyelv szinte minden országban. Ám tudni kell, kinél szabad használni és kinél kerüljük inkább. (A szerzők ennél a fejezetnél természetesen kitérnek a munkahelyi zaklatások esetére, ami persze teljes mértékben elfogadhatatlan.)
 
A kapcsolatok – legyenek azok a magánéletben vagy a munkahelyen - rendkívül érzékeny terepei az emberi életnek. Ha úgy érezzük, olyan helyzetbe keveredtünk, amivel egyedül nem tudunk megküzdeni, érdemes valamilyen terapeutához fordulni. A kineziológia és a life coaching is segíthet, konfliktus esetén pedig egy pártatlan harmadik fél közbenjárása, a mediáció hozhat eredményt.
 
Felhasznált irodalom: Gary Chapman, Paul White: A munkahelyi elismerés 5 nyelve (Harmat Kiadó, 2013)
 
Bejelentkezés kineziológia, life coaching vagy mediációs alkalomra