Saját írások

Harc a halogatás ellen

Harc a halogatás ellen A halogatás, a teendők elhalasztása sok embernek okoz - szinte észrevétlenül is - szükségtelen mértékű stresszt. A kellemetlen érzéseket mindenki elkerülhetné, ha idejében nekikezdene feladatainak. De miért is tologatjuk tennivalóinkat?

 

Íme néhány lehetséges magyarázat a halogatásra:

  1. Félünk attól, hogy a feladat túl nehéz, nem tudjuk megoldani.
  2. Azért tesszük félre munkánkat, mert unalmas.
  3. Idegenkedünk a feladattól.
  4. Lázadozunk.

Sokszor ezekre az okokra gondolunk, ám a halogatás mögött valójában az „önkétely” áll, ami gyakran párosul maximalizmussal: vagyis „ha nem tudom az általam felállított legmagasabb mérce szerint elvégezni, inkább bele sem kezdek”.

A másik magyarázat pedig a kellemetlenség kerülése. Az ilyen emberek azért tologatják teendőiket, hogy elkerüljék a feszültséget, fájdalmat.

 

Trükkök a halogatás leküzdésére

  1. Reggel kezdje a kellemetlen feladatok elvégzésével. Így nem felhőzi be egész napját a kötelezettségek eltolásából fakadó, kellemetlen feszültség.
  2. „Svájci sajt” stratégia: ha nincs ideje az egész feladat elvégzésére, legalább kezdjen bele egy részébe. „Üssön lyukakat” rajta, így nem nyomasztja majd a feladat nagysága.
  3. Menekülő tevékenységek csökkentése: ha megvizsgálja időnyilvántartását (aminek elkészítéséről a tanfolyam előző részében volt szó), biztosan lesznek olyan időszakok, amelyek tipikus időhúzások: például tévénézés, magazinok olvasgatása. Határozza el, hogy ezeknek az időintervallumoknak egy részét az elvégzendő feladataira szánja. A fennmaradó időt pedig már lelkiismeret-furdalás nélkül töltheti a tévé előtt vagy újságot olvasva.
  4. Fejezze be a dolgokat. Ne kezdjen addig új tevékenységbe, míg be nem fejezte az előbbit. Nincs annál motiválóbb érzés, mint a munka elvégzése. Ha egyszer sikerül, a vele járó elégedettség segít majd a következő alkalommal is, a kötelességek teljesítésében.

 

Ne feledjük: a tétlenséggel csak meghosszabbítjuk a stresszes időszakot életünkben, míg ha nekilátunk feladatainknak, gyorsabban túl leszünk a nehézségeken.

 

(Felhasznált irodalom: Dr. Wayne W. Topping: Győzelem a stressz felett)

Ha nehézsége van az időmenedzselésben vagy nem elég eredményes céljai elérésében, a kineziológia vagy a coaching segíthet Önnek!

 

 

-